Tehnologia a dus la existenta unor granite neclare intre lumea fizica si lumea digitala, iar acest lucru a influentat si schimbat modul in care copiii si adolescentii traiesc, socializeaza si invata. Acest lucru a devenit cu atat mai evident odata cu pandemia COVID-19, estimarile globale sugerand faptul ca 1 din 3 utilizatori de internet este copil.

Tehnologia digitala expune copiii la informatii, conectare sociala, grupuri de suport online si ajutor specializat, dar, in acelasi timp, acestia sunt expusi si la o serie de amenintari, ce includ continutul neadecvat, violent sau sexual, contactul nedorit cu strainii, bullying-ul sau victimizarea online. In ultima vreme, au aparut tot mai multe dezbateri publice cu privire la posibilitatea ca tehnologia digitala sa contribuie la probleme de sanatate mintala precum depresia, auto-vatamarea sau suicidul in randul copiilor si adolescentilor.

 

Relatia dintre sanatate mintala si tehnologia digitala este una complexa

Nu toate expunerile la amenintarile din online pot duce la pericole. De exemplu, a fi membru intr-un grup public de Facebook il poate expune pe copil riscului de hartuire sexuala, din cauza faptului ca uneori adultii se ascund in spatele unor conturi de copii. Dar acest lucru nu duce in mod necesar la consecinte primejdioase, daca copilul este capabil sa previna, sa prevada si sa gestioneze adecvat eventuala hartuire.

Adolescentii ce se confrunta cu probleme de sanatate mintala in offline sunt mai predispusi la a cauta continut online negativ, care mai departe le poate amplifica problemele existente si pot duce la auto-ranire. Dar mediul social online poate reprezenta de asemenea si o sursa de informare cu privire la sanatatea mintala, o sursa de suport din partea prietenilor si o sursa de a ajutor specializat.

Astfel, este necesar sa vedem cum am putea dezvolta o anumita „rezilienta digitala” la copii, pentru ca acestia sa inteleaga ce riscuri pot intalni in mediul online la diferite varste si sa recunoasca situatiile in care se afla in pericol. Mai departe, este important ca acestia sa stie ce si cum sa faca pentru a gestiona aceste pericole si pentru a se recupera de pe urma experientelor negative.

Recunoasterea beneficiilor tehnologiei pentru starea de bine si pentru sanatatea mintala a copiilor, in acelasi timp cu restrictionarea expunerii la pericolele online necesita o abordare integrativa, ce include recunoasterea rolului parintilor, ingrijitorilor, educatorilor, institutiilor guvernamentale, companiilor tehnologice, dar si a copiilor in promovarea sanatatii mintale si a starii de bine in toate aspectele utilizarii online-ului.

Parintii sunt adesea convinsi de faptul ca interzicerea utilizarii retelelor sociale si a internetului ii va pastra pe copii in siguranta, dar nu este cazul. Interzicerea internetului poate rezulta in excluderea sociala a copiilor sau prevenirea acestora de la a accesa informatii si servicii cu privire la sanatatea lor mintala. In timp ce controlul parental cu privire la online si supravegherea isi au rolurile lor, aspectele de protectie interioara precum empatia, rezilienta si valorile personale sunt de fapt mai puternice si le servesc intr-o mai mare masura copiilor pentru a fi in siguranta de-a lungul vietii lor, fie online, fie offline.

Parintii trebuie sa deschida un dialog sincer cu copiii lor, sa construiasca o relatie in cadrul careia cei din urma sa se simta confortabil sa discute despre modul in care utilizeaza internetul si retelele de socilalizare. Scolile ar trebui sa aiba reguli si instructiuni in scopul de a mentine un echilibru intre dreptul copiilor la intimitate si utilizarea internetului intr-o maniera adecvata varstei lor. Astfel de ghiduri ar trebui sa promoveze utilizarea in mod constructiv a tehnologiilor digitale, in timp ce sustin luarea de masuri pentru a restrictiona continutul inadecvat si daunator.

Educatorii si profesorii ar trebui instruiti pentru a putea identifica copiii ce manifesta simptome de distres ca rezultat al pericolelor online, pentru ca mai departe acestora sa le poata fi oferite servicii psihologice si sociale.

Nu in ultimul rand, copiii au nevoie de acces la informatie, educatie si instruire pentru a le fi dezvoltate propriile abilitati digitale. Copiii trebuie sa fie increzatori cu privire la faptul ca atunci cand vor avea nevoie de ajutor, acesta le va fi oferit.

 

Sursa: https://theconversation.com/childrens-mental-health-and-the-digital-world-how-to-get-the-balance-right-185047

Traducere: Diana Dodiță