Incurajarea comportamentului prosocial la copii si adolescenti

Comportamentul prosocial presupune a face ceva in beneficiul cuiva, a ajuta sau a ingriji pe cineva datorita credintei conform careia sentimentele si experientele celorlalti sunt importante.

Comportamentele prosociale pot consta, de exemplu, in:

– Manifestarea blandetii prin adresarea intr-o maniera calma si cu consideratie fata de emotiile altcuiva;

– Alinarea cuiva atunci cand este trist sau ranit;

– Impartasirea de lucruri precum jucariile sau cartile;

– Donarea de bani;

– Voluntariat;

– Oferirea de ajutor cuiva;

– Cooperarea cu alte persoane intr-o sarcina sau intr-un joc;

– Ingrijirea animalelor si a mediului inconjurator.

 

Comportamentul prosocial este important pentru copiii de toate varstele, deoarece ii ajuta sa:

– se inteleaga mai bine cu ceilalti

– se simta increzatori cu privire la relatiile cu familia si prietenii

– simta ca apartin comunitatii din care fac parte

– aiba o sanatate mintala buna si sa se simta bine cu ei insisi.

 

Cum se dezvolta comportamentul prosocial?

In jurul varstei de 2 ani, copiii invata ca alti oameni pot gandi, simti si trai lucrurile in mod diferit fata de cum o fac ei, iar comportamentul prosocial se dezvolta atunci cand acestia inteleg ca gandurile, emotiile si experientele celorlalti sunt la fel de importante ca ale lor. Acesta incepe cu gesturi mici de consideratie fata de ceilalti. De exemplu, atunci cand un copil vede pe altcineva trist, devin si ei tristi si isi doresc sa rezolve problema. Copiii mai mari si adultii manifesta comportamente precum a imparti cu ceilalti, a fi blanzi si a coopera deoarece ei au convingerea ca a contribui la bunastarea oamenilor si a societatii este important.

 

A ii ajuta pe copii sa dezvolte comportamente prosociale: relatiile cu ceilalti, rolul modelelor, practica si laudele

O relatie calda si iubitoare cu parintii il va ajuta pe copil sa se simta valorizat si important, iar atunci cand acesta se simte asa el insusi, va fi mai probabil sa ii perceapa si pe ceilalti oameni la fel. De asemenea, parintii reprezinta cele mai importante modele ale copiilor, astfel ca daca acestia ii trateaza cu blandete, impart lucruri cu altii, fac voluntariat si ii ajuta pe ceilalti, este probabil ca si copilul sa isi doreasca sa faca aceste lucruri.

Copiii de toate varstele au nevoie de practica pentru a se juca si a invata sa se inteleaga cu ceilalti, uneori avand nevoie de adulti precum profesorii ca sa ii ajute sa rezolve anumite conflicte si sa poata privi situatia si din perspectiva unei alte persoane.

De asemenea, la orice varsta, laudele si incurajarile il ajuta pe copil sa dezvolte comportamente prosociale. In cele din urma, copilul se va comporta altruist deoarece are convingerea ca prin comportamentul sau lumea poate deveni un loc mai bun.

 

Comportamentul prosocial arata diferit la varste diferite. Mai jos sunt cateva exemple de comportamente prosociale in functie de varsta copiilor:

Copiii de gradinita

Acestora le place adesea sa ajute, astfel ca ii puteti incuraja in acest sens, ca de exemplu sa ridice un obiect pe care l-ati scapat.

Cateva idei pentru a va ajuta sa dezvoltati comportamentul prosocial la aceasta etapa de varsta sunt:

– Stati aproape de copil atunci cand se joaca cu alti copii, pentru a ii ajuta sa respecte randul atunci cand trebuie si pentru a le explica de ce este important ca joaca sa fie facuta cu randul astfel incat toata lumea sa poata participa;

– Incurajati comportamentul de ajutorare al copilului si laudati-l atunci cand observati acest comportament. De exemplu: “Imi poti da patura, te rog? Multumesc, imi esti de mare ajutor!”;

– Discutati despre emotiile altor persoane, ca de exemplu: „Matusa Ana este trista deoarece ii este dor de bunicul”. Astfel de discutii ajuta copilul sa inteleaga faptul ca si alti oameni au emotii si ca acestea conteaza;

– Discutati despre modul in care comportamentul prosocial ii ajuta pe ceilalti. De exemplu: „Ai auzit sunetul pe care l-a facut Maria atunci cand ai tras-o de par? Cum crezi ca se simte? Ce ai putea face pentru ca ea sa se simta mai bine?”.

 

Prescolari

Pentru prescolari, comportamentul prosocial consta cel mai adesea in a ii ajuta pe ceilalti. Ei pot fi de asemenea constienti de modul in care ceilalti se simt. De exemplu, un prescolar poate ajuta un alt copil sa termine un puzzle sau sa comunice unui adult atunci cand un alt copil este ranit.

Poti incuraja comportamentul prosocial al copilului prin:

– Acorda atentie la ceea ce se intampla atunci cand prescolarul se joaca cu alti copii. Poti interveni daca lucrurile merg gresit sau poti lauda copilul atunci cand comportamentul sau este unul altruist. De exemplu: „A fost frumos din partea ta sa tii cont de parerile celorlalti atunci cand ati decis ce joc sa jucati. Observ ca stii sa te comporti ca un prieten bun.”

– Lauda copilul atunci cand isi arunca gunoiul la cos si spune-i de ce acest lucru este important: „Buna treaba cu aruncatul acelei hartii la cos. Acest lucru face ca ea sa nu mai ajunga in apa, iar astfel ratustele nu o vor inghiti si nu se vor imbolnavi.”

– Discutati despre lucrurile pe care le fac oamenii si care fac o diferenta pentru ceilalti, de ce aceste comportamente sunt bune. De exemplu: „Atunci cand s-a nascut fratele tau, alti oameni au fost prietenosi cu noi si au gatit pentru noi. Acest lucru ne-a usurat treaba in acea perioada.”

– Discutati despre modul in care comportamentul copilului ii poate afecta pe ceilalti. De exemplu: „Daca tu ai luat toate creioanele, Andrei nu isi poate termina desenul. Cum crezi ca se simte el? Cum s-ar simti daca ai imparti creioanele cu el?”.

– Ofera-i copilului oportunitati de a fi bland si de a ajuta.

– Discutati despre gandurile si emotiile personajelor din povesti. De exemplu: „Andi este fericit deoarece tatal lui i-a oferit o imbratisare. Acest lucru este foarte dragut, nu crezi?”

Copiii de varsta scolara

La aceasta varsta, copiii tin cont foarte mult de reguli. Ei isi pot arata comportamentul prosocial prin manifestarea unor sentimente intense cu privire la corectitudinea din cadrul unui joc sau prin luarea apararii unui alt copil.

– Fiti pregatiti sa il ascultati pe copil daca isi doreste sa discute despre scoala. Acest lucru va va permite sa discutati despre valorile familiale cu privire la aspecte precum munca de echipa, respectul fata de sine si ceilalti, prietenie, relatii, rezolvarea problemelor si asa mai departe.

– Incurajati prieteniile copilului prin intrebarea acestuia despre eventuali prieteni pe care si-ar dori sa ii cheme acasa si invatarea acestora despre modul in care trebuie sa ne comportam cu musafirii.

– Laudati copilul pentru ca imparte lucrurile, isi asteapta randul si se joaca in mod corect cu ceilalti. Scoateti in evidenta ce a facut copilul corect. De exemplu: „Cred ca a fost un semn de respect din partea ta sa dai mana cu jucatorii din cealalta echipa la finalul jocului.”

–  Discutati despre lucrurile pe care alti oameni le fac pentru ceilalti si care fac o diferenta in viata acestora din urma, dar si de ce acest lucru este unul bun. De exemplu: „Acesta este locul in care ni s-a stricat acum ceva timp masina. Ne-a fost de mare ajutor faptul ca matusa Ana a venit sa ne ajute cu masina ei.”

– Discutati despre modul in care comportamentul sau ii poate afecta pe ceilalti. De exemplu: „Imagineaza-ti ca am fi adus tort doar pentru prietenii tai. Cum crezi ca s-ar fi simtit ceilalti copii din clasa ta?”.

– Discutati despre gandurile si emotiile personajelor din povesti sau de la TV. De exemplu: „Alergatul intr-o cladire in flacari pare infricosator. De ce crezi ca ea face asta?”.

 

Preadolescenti si adolescenti

Acestia devin din ce in ce mai buni la intelegerea modului in care comportamentul lor ii afecteaza pe ceilalti. Ei pot manifesta comportamente altruiste prin cooperarea in cadrul unui grup pentru un proiect scolar sau in organizarea unui eveniment social.

– Ajutati copilul sa se gandeasca la modul in care alegerile sale afecteaza planeta si ii afecteaza si pe ceilalti oameni. De exemplu: „Nu sunt preocupat/a doar de factura la apa, ci de faptul ca a face dusuri foarte lungi reprezinta o risipa a apei, iar apa este o resursa petioasa.”

– Incurajati copilul sa dezvolte prietenii pozitive prin laudarea acestuia atunci cand se comporta corect, de incredere si suportiv. De exemplu: „Lui Andrei probabil ca i-a placut foarte mult sa te vada incurajandu-l ieri din tribuna. Aceasta este o modalitate foarte buna de a fi un prieten de incredere.”

– Discutati despre lucrurile pe care alti oameni le realizeaza si care fac o diferenta pentru ceilalti, despre motivele pentru care admirati astfel de comportamente. De exemplu: „Cred ca prietena ta Amalia a fost foarte curajoasa atunci cand si-a tuns parul pentru a sprijini copiii cu cancer. A fost minunat din partea ta ca ai donat bani pentru a ii sprijini cauza.”

– Discutati despre modul in care comportamentul copilului ii poate afecta pe ceilalti. De exemplu: „Sunt atat de impresionat ca ai pus ustensilele mamei la adapost atunci cand a inceput ploaia! Mama s-ar fi intristat daca ploaia le-ar fi udat. Iti multumesc ca ai fost responsabil si te-ai gandit la ea.”

– Oferiti-i copilului oportunitati de a face voluntariat sau de a se implica in comunitate.

– Aratati-i copilului cum ar putea gestiona diferentele dintre el si ceilalti prin gestionarea in mod constructiv a conflictelor.

 

Sursa:https://raisingchildren.net.au/teens/behaviour/encouraging-good-behaviour/prosocial-behaviour-kindness-children-teens

Traducere: Diana Dodiță