Ce reprezinta auto-reglarea?

Auto-reglarea este abilitatea de a iti intelege si gestiona comportamentul si reactiile la propriile emotii si la lucrurile din mediul tau inconjurator.

 

Auto-reglarea include capacitatea de:

– reglare a reactiilor la emotii puternice precum frustrare, entuziasm, furie sau rusine;

– calmare dupa o experienta entuziasmanta sau suparatoare;

– concentrare asupra unei sarcini;

– reconcentrare a atentiei asupra unei noi sarcini;

– controlare a impulsurilor;

– comportarea in asa fel incat sa fie posibila intelegerea cu alte persoane.

 

De ce este auto-reglarea importanta?

Pe masura ce creste, auto-reglarea il ajuta pe copil sa:

– invete la scoala – deoarece ii ofera copilului posibilitatea de a sta in clasa si de a asculta lectiile;

– se comporte in moduri acceptabile social – deoarece ii ofera copilului abilitatea de a isi controla impulsurile;

– isi faca prieteni – deoarece ii ofera abilitatea de a isi astepta randul la jocuri, de a conversa, de a imparti jucariile si de a isi exprima emotiile in moduri adaptative;

– sa devina mai independent – deoarece auto-reglarea ii ofera copilului abilitatea de a lua decizii bune cu privire la comportamentul sau si de a invata cum sa se comporte in noi situatii fara a primi ghidaj din partea altcuiva.

 

 

Cum si cand se dezvolta auto-reglarea?

Copiii invata auto-reglarea prin intermediul relatiilor interpersonale calde si responsive, dar si prin observarea adultilor din jurul lor.

Auto-reglarea incepe atunci cand copiii sunt bebelusi, se dezvolta in cea mai mare parte in perioada prescolara, dar continua sa se dezvolte pana la varsta adulta. De exemplu, bebelusii isi pot suge un deget atunci cand au nevoie de confort sau se uita in alta parte decat la ingrijitorul lor atunci cand sunt obositi.

Copiii de 3-4 ani pot astepta perioade scurte de timp pentru a primi mancare si jucarii, dar totusi pot sustrage jucarii de la alti copii daca si le doresc foarte mult. Tantrumurile apar atunci cand copiii sunt coplesiti de emotii puternice. Prescolarii incep sa invete cum sa se joace impreuna cu altii si sa inteleaga ce asteapta ceilalti de la ei, ca de exemplu, incearca sa vorbeasca mai incet atunci cand sunt la cinema.

Copiii de varste scolare devin mai buni la a isi controla propriile dorinte si nevoi, la imaginarea perspectivelor celorlalti si la a vedea ambele parti ale unei situatii. Asta inseamna, de exemplu, ca pot fi in dezacord cu alti copii, fara a incepe un conflict.

Preadolescentii si adolescentii devin mai buni la planificare, la a isi mentine motivatia pentru sarcinile dificile, la a se comporta in moduri acceptabile social si la a lua in considerare modul in care comportamentul lor ii afecteaza pe ceilalti oameni.

Copiii care in mod obisnuit simt emotiile intr-o maniera puternica si intensa pot avea dificultati in a se auto-regla. Chiar si adolescentii pot avea uneori dificultati cu auto-reglarea.

 

Cum sa ii ajutam pe copii si adolescenti sa invete si sa practice auto-reglarea?

– Ajuta-l pe copil sa isi dezvolte abilitatile de intelegere si gestionare a emotiilor;

– Foloseste strategii de calmare specifice varstei copilului;

– Planuiti impreuna modul de gestionare a situatiilor provocatoare, in care copilul ar putea avea dificultati in a se comporta corespunzator. De exemplu: “Magazinul unde mergem are o multime de obiecte fragile, care se pot sparge. Este in regula sa te uiti, dar te rog sa nu le atingi.”

– Implica preadolescentii si adolescentii in rezolvarea de probleme si in negocierea situatiilor dificile. De exemplu: “ Lucrez in weekend, asa ca nu putem petrece timpul impreuna. Hai sa vedem ce ai putea face tu pentru a petrece un timp placut.”

– Lauda-l pe copil atunci cand foloseste auto-reglarea si gestioneaza o situatie provocatoare. De exemplu: “Mi-a placut modul in care ai impartit jucariile cu Alex.”

– Incearca sa modelezi auto-reglarea la copil. De exemplu: “Mi-ar placea sa continui munca in gradina, dar daca nu fac curat acum, nu voi avea timp sa te duc la meciul de fotbal.”

Este important ca asteptarile cu privire la comportamentele copilului sa fie in concordanta cu varsta si stadiul sau de dezvoltare. Aceasta potrivire il poate ajuta pe copil sa evite frustrarea provocata de absenta abilitatilor sau a intelegerii pentru ceea ce i se cere sa faca.

 

Probleme de auto-reglare

Din timp in timp, diferite lucruri pot afecta abilitatea copilului de a se auto-regla. De exemplu, oboseala, boala sau schimbarile in rutina copilului ii pot afecta abilitatea de a isi regla reactiile si comportamentul. De asemenea, unii copii pot folosi auto-reglarea la scoala foarte bine, dar pot avea dificultati acasa. Unii copii au dificultati in a se auto-regla in spatiile zgomotoase sau aglomerate. Pe masura ce copilul creste, auto-reglarea poate fi provocatoare daca acestia au multe sarcini de indeplinit sau multe dificultati relationale.

Chiar daca aceste probleme cu privire la auto-reglare sunt obisnuite, este o idee buna sa discuti cu un profesionist daca esti ingrijorat/a cu privire la comportamentul copilului.

 

Ia in considerare apelarea la ajutor specializat atunci cand copilul:

– pare sa aiba mai multe tantrumuri sau probleme de comportament decat alti copii de aceeasi varsta;

– se comporta ca si cum ar fi lispit de control mai frecvent pe masura ce creste;

– se comporta in moduri periculoase pentru el sau pentru cei din jur;

– este dificil de disciplinat, iar strategiile de incurajare a comportamentului pozitiv nu par sa functioneze;

– este retras si are dificultati in a relationa cu ceilalti;

– are abilitati sociale reduse.

 

Sursa: https://raisingchildren.net.au/school-age/development/school-age-social-emotional-development/self-regulation

Traducere: Diana Dodiță