Stresați de teme și cantitatea lor, copiii pierd curiozitatea cu care în alte momente deschideau cărți, întrebau, învățau.

Joburi pe care adulții le fac din frica de a nu le pierde, mai degrabă decât pentru că iubesc ceea ce fac, anulează sentimentul de entuziasm cu care în alte condiții ar începe ziua, săptămâna…

Perspectiva jocului în tot ceea ce facem poate readuce în noi curiozitatea, bucuria și entuziasmul.

”Bucuria de a te juca este un sentiment extatic de libertate. Jocul nu este întotdeauna însoțit de zâmbete și hohote de râs și nici nu sunt zâmbetele și hohotele de râs semne ale jocului. Dar jocul este însoțit întotdeauna de un sentiment de ”DA, ASTA ESTE CEEA CE VREAU SĂ FAC ACUM.”

Jucătorii sunt agenți liberi, nu pioni în jocul regizat de altcineva. Jucătorii nu numai că își aleg dacă să se joace sau nu, dar ei își regizează totodată propriile acțiuni în timpul jocului.

…Jocul implică întotdeauna reguli de un anumit fel, dar totți jucătorii trebuie să accepte de bunăvoie regulile, iar dacă regulile se schimbă, atunci toți jucătorii trebuie să fie de acord cu acele schimbări.

Ceea ce este valabil pentru jocul copiilor este la fel de valabil pentru ceea ce simt adulții față de joc. Studiile au demonstrat în mod repetat că adulții care dispun de multă libertate în ceea ce privește când și cum își desfășoară activitatea, experimentează de obicei activitatea lor ca pe un joc, chiar- de fapt, în special- atunci când munca pe care o fac este una dificilă.

Atunci când oamenii ALEG să îndeplinească o anumită sarcină, ei o îndeplinesc cu mai multă abnegație și în mod mai eficient decât atunci când se simt obligați de alții să o îndeplinească.

Când sunt constrânși, ei au tendința să facă minimum din ceea ce le stă în putință pentru a satisface cerințele.

Când îi obligăm pe copii să ”învețe” la școală, aceștia sunt înclinați să învețe cât mai puțin cu putință ca să scape mai repede, exact așa cum fac și adulții în împrejurări similare.”

Fragment din ”Liber să înveți”, autor Peter Gray- o carte apărută la editura Herald